Ontwikkeling Social Media kanalen

Social Media kanalen en trends

Zo dynamisch als de social media kanalen in gebruik zijn, zo fluctuerend zijn ook de ontwikkelingen/trends van sommige social media kanalen. Facebook is de afgelopen dagen veel in het nieuws aangezien onderzoekers voorspellen dat medio 2017 Facebook zijn beste tijd wel heeft gehad. Is het een publiciteitsstunt of zit er een kern van waarheid in? Media aandacht, daar ontbreekt het in ieder geval niet aan bij Facebook.

Aannames zijn dodelijk

De manier waarop Facebook aannames doet voor haar zakelijke abonnees vind ik in ieder geval niet gepast en al helemaal niet als dit ten koste gaat van hetgeen wat wij, als gebruiker, willen zien. Waar haalt immers Facebook het lef vandaan dat wanneer ik als particulier een post NIET like, deel of becommentarieer ik het niet interessant zou vinden. Sterker nog bij 90% van de posts die ik interessant vind en die worden gedeeld, onderneem ik geen actie. Uiteraard ligt achter deze methodiek een financiële reden ten grondslag. Start je immers een betaalde Facebook campagne, dan vermijd je dit verlies aan bereik. Kortom, als gebruiker zie ik welke bedrijven investeren om door hun doelgroep te worden gezien, maar waarom heb ik dan zoveel likes nodig?

Liken, reageren en delen op Facebook

Uit bovenstaande verhaal kunnen we concluderen dat engaged users voor het bereik van je uitingen op Facebook essentieel zijn.
Ok, mooi nu weten we een beetje hoe we het bereik van de uitingen op Facebook kunnen vergroten, maar wat ga je nu delen met je publiek en wat is het doel? Dit gedeelte hebben we nu juist wel geheel zelf in de hand, echter slaan we hier regelmatig de plank mis. Wat heb je immers aan een post waar je een nieuw product uit je webshop onder de aandacht wilt brengen en er dan geen link naar het product wordt gelegd. Denkt u dat een bezoeker zelf op onderzoek uitgaat om te zoeken waar ze dat product dan kunnen vinden? Het antwoord is doorgaans: nee. Hiermee wil ik aangeven dat een groot publiek bereiken belangrijk is, maar belangrijker nog is dat je een doel hebt en er alles aan doet om dat doel te behalen.

Ontwikkeling Social Media kanalen in Nederland

Waar staan Google+, Facebook, Twitter, Youtube, Pinterest en LinkedIn anno 2015, wie zal het zeggen? Het is zo veranderlijk als het weer en Piet Paulusma vertrouw ik ook al een tijdje niet meer, dus ik durf het niet te verklappen. Ik ga gewoon mee met de flow van de relevante kanalen op basis van het heden. Daar bevinden zich immers de relevante en kwalitatieve bezoekers en daar liggen dus de kansen binnen Social Media trends.