Sessies en gebruikers in Google Analytics

Google Analytics updates

Vorige week is er wederom een update uitgerold binnen Google Analytics.
Het innoverende statistiekenpakket van Google staat bekend vanwege zijn continue updates.
Na de migratie van Analytics naar Universal Analytics, is het tijd voor een nieuwe en gelukkig kleinschaligere update.
Deze update is één van de stappen binnen de Google Analytics update naar user-centric measurement (*),
waarbij niet het bezoek maar juist de bezoeker centraal staat.

Sessies in plaats van bezoeken

Een opvallende wijziging binnen de rapportages van Google Analytics is dat de term “Bezoeken” heeft plaatsgemaakt voor “Sessies”. Sessies is ruim omvattend en toont het bezoek en navigatie proces van de website bezoekers.

Bezoekers —> gebruikers

Met de term, website bezoekers, kondigen we direct de volgende reeds doorgevoerde wijziging aan: de term bezoekers is aangepast naar gebruikers. Sinds Google werkt aan de user-centric measurement update, waarmee je user id’s kunt definiëren in de Google Analytics code (en Google Analytics rapportages), is deze naamswijziging geboren uit noodzaak.
* Via de user-centric measurement update wordt het mogelijk gemaakt om bezoekers en ingelogde klanten van de website te volgen in bijvoorbeeld hun bestel- en engagementproces.