Het nut van een Zoekwoordenonderzoek

Je zult het als bedrijf vaker voorbij hebben zien komen, een zoekwoordenonderzoek. Of het nu je externe marketingpartij is die het aangeeft, of de interne marketeer die het op de agenda zet. Maar is dat nu interessant/nuttig voor een bedrijf?

ROI verhogen is van mening van wel. Een zoekwoordenonderzoek is in essentie niets meer dan onderzoeken wat interessante termen zijn waar je op gevonden wilt én kunt worden. Daarnaast geeft het vaak ook nieuwe inzichten, aangezien je een beter beeld krijgt hoe jouw doelgroep zoekt.

Proces zoekwoordenonderzoek
Het proces van een zoekwoordenonderzoek begint vaak met het aanleveren van belangrijke termen voor jouw bedrijf of dienst (bv ‘financiële diensten Breda’ of ‘baby speelgoed kopen’). Het marketingbureau gaat hier verder mee aan de slag. Zo wordt er onder andere gekeken of de zoekwoorden aansluiten bij de dienstverlening van het bedrijf en of er potentieel op de zoekwoorden zit. Maar ook concurrentie, verwachte kosten en potentieel bereik worden meegenomen.

Tevens zullen zij met suggesties en uitbreidingen komen van woorden die mogelijk ook interessant kunnen zijn. Bv ‘auto huren’ versus ‘tweedehands auto huren’ als je in de markt van auto’s verhuren zit. In het voorbeeld hierboven kan de intentie geheel anders zijn en is het mogelijk wel of niet interessant. Ook zoekmachines als Google zien dit als verschillende zoekwoorden en scoor je daar dus ook verschillend op.

Enkele belangrijke parameters van zoekwoorden zijn:
– Zoekvolume (historische + prognose)
– Concurrentiegraad
– Verwachte kosten (CPC)

Als uiteindelijk het onderzoek gereed is, is dit een belangrijk brondocument van waaruit gewerkt gaat worden. Toekomstige marketinginspanningen kunnen namelijk getoetst worden met deze lijst of deze wel in lijn liggen. Of dit nu SEO-optimalisatie, contentcreatie of website-uitbreidingen zijn.

Zoekmachine adverteren
Zoekwoordonderzoeken worden vaak ook ingezet bij het opbouwen van de basis van advertentie campagnes (SEA). Deze wordt dan op basis van de data verder geoptimaliseerd. Dit is dan ook een continu proces om te zorgen dat je altijd inzet op de meest relevante en best presterende zoekwoorden.

Ben je benieuwd hoe een zoekwoordenonderzoek voor jouw bedrijf eruit ziet? Neem eens vrijblijvend contact op met ROI verhogen en wij denken graag met je mee.